Aangewese werkgewers en billike werksgeleenthede planne

Aangewese werkgewers en billike werksgeleenthede planne

Aangewese werkgewers en billike werksgeleenthede planne

Die Republiek van Suid-Afrika se Grondwet, 1996, is gebou op ‘n fundamentele beginsel om gelykheid te bereik. Artikel 9 van die Grondwet gee erkenning aan die twee kritieke dimensies van gelykheid. Die eerste, bekend as formele gelykheid, verbied onbillike diskriminasie en verseker gelyke behandeling vir alle individue. Die tweede, waarna verwys word as substantiewe gelykheid, gaan ‘n stap verder deur erkenning te gee aan die behoefte om die sosiale en ekonomiese toestande van individue en groepe te ondersoek. Hierdie benadering fokus op die implementering van remediërende maatreëls om historiese nadele aan te spreek, wat in lyn is met die doelwit om ware of betekenisvolle gelykheid, en nie net formele gelykheid nie, te bereik.

Die Wet op Billike Werksgeleenthede, Wet 55 van 1998, soos gewysig (hierin verder na verwys as die WBW) is deurgevoer om met die voorgenoemde beginsels te belyn. Die primêre doel van hierdie Wet is om onbillike diskriminasie in die werksplek uit te skakel en om te verseker dat regstellendeaksiemaatreëls geïmplementeer word. Hierdie maatreëls is so ontwerp om te verseker dat toepaslik gekwalifiseerde individue uit aangewese groepe gelyke werksgeleenthede gebied word. Deur hierdie raamwerk beoog die WBW om billike verteenwoordiging op alle beroepsvlakke binne die arbeidsmag te verseker.

Wat is ‘n billike werksgeleenthede plan

‘n Sleutelkomponent van die WBW is die vereiste vir aangewese werkgewers om ‘n billike werksgeleenthede plan te ontwikkel en te implementeer. Hierdie plan het ten doel om werkgewers in staat te stel om redelike vordering te maak ten einde billike werksgeleenthede binne hul besighede te bereik. Deur ‘n billike werksgeleenthede plan te implementeer, demonstreer werkgewers hul verbintenis daartoe om onbillike diskriminasie in die werksplek uit te skakel en om billike verteenwoordiging van aangewese groepe deur regstellendeaksiemaatreëls te bewerkstellig.

Wie word geag ‘n aangewese werkgewer te wees

Kragtens die WBW beteken ‘n aangewese werkgewer:

  • Werkgewers met 50 of meer werknemers in diens
  • ‘n Munisipaliteit, soos na verwys in Hoofstuk 7 van die Grondwet
  • ‘n Staatsorgaan soos omskryf in Artikel 239 van die Grondwet, maar uitgesluit die Nasionale Weermag, die Nasionale Intelligensie-agentskap en die Suid-Afrikaanse Geheime Diens
  • Werkgewers wat ingevolge ‘n kollektiewe ooreenkoms as aangewese werkgewers verklaar is

 

Hierdie aangewese werkgewers word wetlik verplig om billike werksgeleenthede planne in hul werksplekke te implementeer.

IS JY ‘N AANGEWESE WERKGEWER?

LAAT LWO JOU HELP!

Sleutelkomponente van ‘n billike werksgeleenthede plan

‘n Billike werksgeleenthede plan moet die stappe wat ‘n werkgewer sal neem om billike werksgeleenthede doelwitte te bereik duidelik uiteensit. Dit sluit in die stel van jaarlikse doelwitte, die implementering van regstellende aksiemaatreëls en die vasstel van numeriese doelwitte om billike verteenwoordiging van aangewese groepe te verseker. Die plan moet ook tydlyne uiteensit om beide numeriese en nie-numeriese doelwitte te bereik, ‘n moniterings- en evalueringsproses insluit, prosedures om dispute op te los definieer en die individue identifiseer wat verantwoordelik is vir implementering.

 

Die Wysigingswet op Billike Werksgeleenthede, Wet 4 van 2022, het op 1 Januarie 2025 in werking getree. Gevolglik is twee stelle billike werksgeleenthede regulasies ten opsigte van verslagdoeningsvorms en ander dokumentsjablone, sowel as die vyf jaar sektorspesifieke teikens vir billike werksgeleenthede vir die 18 ekonomiese sektore, op 15 April 2025 gepubliseer, wat riglyne aan werkgewers en werknemers verskaf oor hoe om die onlangse wysigings aan billike werksgeleenthede en sektorspesifieke teikens te interpreteer en te implementeer.

 

Na aanleiding van onlangse wysigings word werkgewers nou vereis om ‘n vyf jaar billike werksgeleenthede plan in plek te hê wat die tydperk vanaf 1 September 2025 tot 31 Augustus 2030 dek. Werkgewers wat aangewese word nadat hierdie tydperk begin het, kan ‘n plan ontwikkel wat die oorblywende tydperk dek.

Rapporteringstydperk vir aanlyn indienings

Die aanlyn rapporteringstydperk strek oor die algemeen vanaf die eerste werksdag van September tot en met die 15de Januarie van die volgende jaar vir aanlyn indienings. Die billike werksgeleenthede portaal vir aanlyn indienings het op 1 September 2025 geopen en die sluitingsdatum vir indienings is 15 Januarie 2026.

    Gevolge van nie-nakoming

    Versuim om aan die WBW te voldoen kan ernstige regs- en finansiële gevolge vir aangewese werkgewers inhou. Die Arbeidshof het ook uitgebreide bevoegdhede kragtens die Wet, insluitend die magtiging om boetes op te lê tot en met ingesluit R2,7 miljoen of 10% van die werkgewer se jaarlikse omset, wat ook al die meeste is.

    Nog nie ‘n LWO lid nie?
    KYK NA ONS LIDMAATSKAPPAKKETTE.

    Vir aangewese werkgewers is die implementering van ‘n billike werksgeleenthede plan nie net ‘n wetlike verpligting nie, maar ‘n noodsaaklike stap om ‘n inklusiewe werksplek te skep. Deur met werknemers in gesprek te tree, beleide te ontleed en vordering te rapporteer, kan werkgewers verseker dat hulle bydra tot die breër doelwit van ware gelykheid in Suid-Afrika se arbeidsmag.

    Kontak die LWO vir enige advies of bystand!

    Nog nie ‘n LWO lid nie? Kyk na ons lidmaatskap opsies.

    VOLDOEN JOU BESIGHEID AAN ARBEIDSWETGEWING?

    VIND NOU UIT.

    Ons help om enige leemtes te identifiseer ten einde te verseker dat jy binne wetlike riglyne besigheid doen. Ons help om enige leemtes te identifiseer ten einde te verseker dat jy binne wetlike riglyne besigheid doen.

    Beplan personeelvermindering en vermy risiko

    Beplan personeelvermindering en vermy risiko

    Beplan personeelvermindering en vermy risiko

    Personeelvermindering is die geenfout beëindiging van ‘n werknemer se dienste en word gereguleer deur Artikel 189 van die Wet op Arbeidsverhoudinge, Wet 66 van 1995 soos gewysig (WAV) en die Goeiepraktykkode vir ontslag (die kode). Personeelvermindering word nodig wanneer operasionele vereistes dit noodsaak om die arbeidsmag te verminder. Operasionele vereistes word gedefinieer as vereistes gebaseer op ekonomiese, tegnologiese, strukturele of soortgelyke behoeftes van die werkgewer.

    Die personeelverminderingsproses

    Die personeelverminderingsproses word duidelik uiteengesit in Artikel 189 en 189A van die WAV en moet gevolg word om te verseker dat sodanige proses beide substantief en prosedureel billik is.

     

    Dit is belangrik vir werkgewers om kennis te neem dat die personeelverminderingsproses ingestel moet word sodra dit oorweeg word. Die proses van personeelvermindering kan ‘n aansienlike hoeveelheid tyd neem aangesien dit afhang van verskeie faktore soos die aantal werknemers wat betrokke is en die omvang van die beoogde afleggings. Werkgewers word dus gewaarsku om dit nie tot die laaste minuut te laat om met die proses te begin nie.

    Alle redelike alternatiewe

    Werkgewers word aangemoedig om vroegtydig met die proses te begin om vas te stel of daar enige aksies is wat geneem kan word om te verhoed dat enige werknemers afgelê word. Die personeelverminderingsproses behels dat alle redelike alternatiewe uitgeput moet word om enige afleggings te probeer voorkom, en die howe het verklaar dat die aflê van enige werknemer die laaste uitweg moet wees.

     

    Voorbeelde van redelike alternatiewe kan die volgende insluit: korttyd, vermindering in salarisse, oorplasing van werknemers na ander departemente, vermindering van oortyd, “bumping” en vrywillige skeidings om net ‘n paar te noem. Dit is belangrik vir werkgewers om die alternatiewe met werknemers te bespreek om hul toestemming daartoe te verkry voordat dit geïmplementeer kan word.

    OORWEEG JY PERSONEELVERMINDERING?

    LAAT LWO JOU HELP!

    Volg die prosedure

    Die onderstaande prosedure moet gevolg word wanneer die werkgewer die moontlikheid van personeelvermindering oorweeg (vir die doel van hierdie artikel sal ons slegs na personeelvermindering onder Artikel 189 kyk en nie Artikel 189A-grootskaalse personeelvermindering nie).

    1. Reik ‘n kennisgewing uit van moontlike personeelverminderings-konsultasie ingevolge Artikel 189 van die WAV

    Hierdie kennisgewing moet die datum, plek en tyd van die vergadering asook ander spesifieke besonderhede bevat, wat insluit:

    • Aantal werknemers en poskategorieë wat heel waarskynlik geraak sal word
    • Rede vir moontlike afleggings
    • Alternatiewe wat deur die werkgewer oorweeg is (insluitend of daardie alternatiewe deur die werkgewer nagevolg is en indien nie, die redes daarvoor; ook of enige alternatiewe aangebied word en wat dit behels)
    • Seleksiekriteria/Voorgestelde metode om werknemers te selekteer om af te lê
    • Wanneer die voorgestelde personeelvermindering heel waarskynlik sal plaasvind
    • Voorgestelde skeidingsvergoeding
    • Bystand wat deur die werkgewer aangebied kan word aan werknemers wat geraak word
    • Moontlikheid van toekomstige herindiensneming en aan wie dit eerste aangebied sal word, asook die reëlings vir behoud van kontak
    • Aantal werknemers in diens
    • Aantal werknemers wat in die afgelope 12 maande ontslaan is weens operasionele vereistes

     

    Hierdie kennisgewing moet aan die volgende persone uitgereik word:

     

    • Alle werknemers wat heel waarskynlik deur die personeelvermindering geraak sal word
    • Enige persoon met wie die werkgewer ingevolge ‘n kollektiewe ooreenkoms moet konsulteer, en indien geen, moet die kennisgewing aan die werksplekforum uitgereik word
    • Die vakbondverteenwoordiger indien die werknemers deur ‘n vakbond verteenwoordig word
    Nog nie ‘n LWO lid nie?
    KYK NA ONS LIDMAATSKAPPAKKETTE.

    2. Behoorlike konsultasieproses

    Behoorlike konsultasie moet gehou word met werknemers wat heel waarskynlik deur die personeelvermindering geraak sal word, of met hul vakbondverteenwoordiger. Tydens die konsultasie moet alle aspekte soos vervat in die kennisgewing volledig bespreek word. Die werknemers, of verteenwoordiger, moet die geleentheid gegun word om hul terugvoer oor alle aspekte te gee, asook alternatiewe wat oorweeg kan word om afleggings te voorkom. Dit kan meebring dat verdere konsultasies geskeduleer moet word om voort te gaan met die bespreking van moontlike alternatiewe of enige ander aspek wat uitgeklaar moet word.

     

    Die personeelverminderingsproses is ‘n konsensussoekende proses waartydens die partye moet probeer om ‘n ooreenkoms te bereik oor hoe die afleggings (en die gevolge daarvan) so ver moontlik vermy en versag kan word.

     

    Indien daar geen redelike alternatiewe is wat geïmplementeer kan word nie, en afleggings nie vermy kan word nie, moet kennisgewing van personeelvermindering aan die werknemers wat geraak word uitgereik word. Werkgewers wat deur bedingingsrade gereguleer word, moet ook vasstel of daar raads-/kollektiewe ooreenkomste is wat afleggingsprosesse reguleer.

      Ten slotte moet daarop gelet word dat die hantering van afleggings baie slaggate inhou en werkgewers die LWO moet kontak om behoorlike advies te bekom voordat hulle met die proses begin.

      Kontak die LWO vir enige advies of bystand!

      Nog nie ‘n LWO lid nie? Kyk na ons lidmaatskap opsies.

      VOLDOEN JOU BESIGHEID AAN ARBEIDSWETGEWING?

      VIND NOU UIT.

      Ons help om enige leemtes te identifiseer ten einde te verseker dat jy binne wetlike riglyne besigheid doen. Ons help om enige leemtes te identifiseer ten einde te verseker dat jy binne wetlike riglyne besigheid doen.

      Waarom is ‘n proeftydperk nodig

      Waarom is ‘n proeftydperk nodig

      Waarom is ‘n proeftydperk nodig

      ‘n Proeftydperk is die tydperk aan die begin van ‘n diensverhouding. Die doel van die proeftydperk is om die werkgewer die geleentheid te gee om die werknemer se prestasie en geskiktheid vir indiensneming te evalueer voordat die aanstelling bevestig word.

      Duur van die proeftydperk

      Die duur van die proeftydperk word nie deur wetgewing voorgeskryf nie. Dit word deur die werkgewer bepaal en moet redelik wees, met inagneming van die aard van die werk en die vereiste tydperk waarbinne die werkgewer bepaal of die werknemer die verwagte werk kan doen.

      ‘n Proeftydperkklousule

      Dit is noodsaaklik om ‘n proeftydperkklousule by alle dienskontrakte te voeg, hetsy permanente of vastetermyn ooreenkomste. Dit is ‘n baie belangrike tydperk waarin die partye mekaar kan leer ken en waar die werkgewer die werknemer se vermoëns kan bepaal. Die werknemer sal bewus wees van hoe lank die evalueringstydperk sal wees en moet ook bewus gemaak word daarvan dat die werkgewer die werknemer gedurende hierdie tydperk moet inlig oor enige bystand wat benodig word om bevredigend te presteer.

      Assessering

      Die werkgewer word vereis om deurlopende assessering te doen waartydens redelike evaluering, instruksie, opleiding, leiding of berading gegee word ten einde die werknemer ‘n billike geleentheid te bied om bevredigende diens te lewer. Indien die werknemer nie aan die vereiste standaard voldoen nie, moet die werkgewer die werknemer in kennis stel van waar die werknemer se werk nie aan die standaard voldoen nie en die werknemer ‘n redelike tydperk gee om sy/haar werk op standaard te bring.

      IMPLEMENTEER JY PROEFTYDPERKE?

      LAAT LWO JOU HELP!

      Verleng die proeftydperk

      ‘n Werkgewer mag dit oorweeg om die proeftydperk te verleng of die nodige prosedures volg om ‘n werknemer te ontslaan. ‘n Proeftydperk kan verleng word om die werkgewer verdere geleentheid te gee om die werknemer se prestasie te evalueer. Die verlengingstydperk moet redelik en billik wees. Voordat die werkgewer enige van hierdie opsies uitoefen, moet die werknemer eers die geleentheid gegun word om vertoë te rig wat deur die werkgewer oorweeg moet word.

      Wees versigtig

      ‘n Proeftydperk moet nie gebruik word om werknemers die status van permanente indiensneming te ontneem nie. Byvoorbeeld: ‘n praktyk om werknemers aan die einde van hul proeftydperke te ontslaan om redes wat nie verband hou met hul prestasie of geskiktheid vir indiensneming nie en hulle te vervang met nuut aangestelde werknemers, is teenstrydig met die doel van ‘n proeftydperk en kan ‘n onbillike ontslag daarstel.

       

      Net so, indien daar ‘n permanente pos beskikbaar is, moet ‘n werkgewer nie ‘n werknemer op ‘n vastetermyn dienskontrak aanstel en die werklike rede vir die vastetermyn ooreenkoms verberg nie. Daarom kan ‘n werkgewer nie ‘n vastetermyn dienskontrak gebruik vir elke persoon wat aangestel word totdat hulle die persoon gevind het wat die beste geskik is vir die werk nie. Dit kan as ‘n onbillike ontslag beskou word. Indien daar geen geldige rede vir ‘n vastetermyn dienskontrak is nie, kan dit as ‘n permanente kontrak beskou word totdat die teendeel bewys word.

        Nog nie ‘n LWO lid nie?
        KYK NA ONS LIDMAATSKAPPAKKETTE.

        Ontslag

        Indien ‘n werknemer gedurende of na ‘n proeftydperk ontslaan is en die prosedures nie korrek gevolg is nie, of die rede vir die ontslag onbillik is, kan ‘n werknemer óf ‘n dispuut oor onbillike arbeidspraktyk óf ‘n dispuut oor onbillike ontslag na die Kommissie vir Versoening, Bemiddeling en Arbitrasie (KVBA) verwys. ‘n Aansoeker by die KVBA het 90 dae om ‘n dispuut oor onbillike arbeidspraktyk te verwys en 30 dae om ‘n dispuut oor onbillike ontslag te verwys.

        Werkgewers moet verseker dat werknemers aangestel word in ooreenstemming met wetgewing, die regte dienskontrakte gebruik en die korrekte prosedures volg gedurende die proeftydperk. Versuim om aan die wet te voldoen, sal ‘n baie duur oefening word wanneer ‘n saak na die KVBA verwys word.

        Kontak die LWO vir enige advies of bystand!

        Nog nie ‘n LWO lid nie? Kyk na ons lidmaatskap opsies.

        VOLDOEN JOU BESIGHEID AAN ARBEIDSWETGEWING?

        VIND NOU UIT.

        Ons help om enige leemtes te identifiseer ten einde te verseker dat jy binne wetlike riglyne besigheid doen. Ons help om enige leemtes te identifiseer ten einde te verseker dat jy binne wetlike riglyne besigheid doen.

        Ouerlike verlof opdatering

        Ouerlike verlof opdatering

        Ouerlike verlof opdatering

        Opdatering oor die WBDV: kraamverlof is uit en ouerlike verlof is in; die hooggeregshof maak die speelveld gelyk. Op 3 Oktober 2025 het die Konstitusionele hof Artikels 25, 25A, 25B en 25C van die Wet op Basiese Diensvoorwaardes 75 van 1997 (WBDV) ongrondwetlik verklaar. Hierdie artikels reguleer kraam-, ouerlike -, aannemings- en opdraggewende ouerlike verlof. Die baanbrekende uitspraak is gelewer in die sake van Van Wyk en Ander v Minister van Indiensneming en Arbeid en Kommissie vir Geslagsgelykheid en ‘n Ander v Minister van Indiensneming en Arbeid en Ander [2025] ZACC 20.

        Die Konstitusionele hof het erken dat Suid-Afrika se ouerlike verlofwetgewing onregverdig teenoor baie gesinne was en het bevind dat die artikels wat handel oor kraam-, ouerlike -, aannemings- en opdraggewende ouerlike verlof ongrondwetlik was omdat dit nie alle ouers gelyk en met waardigheid behandel het nie.

        Dit is belangrik dat die hof bevestig het dat alle ouers, hetsy deur geboorte, aanneming of surrogaatskap, vry moet wees om saam te besluit oor hoe om die verantwoordelikhede gekoppel aan die grootmaak van hul kind te deel. Wette wat gesinne sonder enige geldige rede verhinder om daardie keuses te maak, diskrimineer nie net nie, maar maak ook inbreuk op hul persoonlike -/gesinslewe, wat hul menswaardigheid onnodig affekteer.

        Voorheen

        Voor hierdie baanbrekende uitspraak het die WBDV voorsiening gemaak vir gedifferensieerde verlofregte gebaseer op die rol van die ouer. Spesifiek:

         

        • Artikel 25 het ‘n biologiese moeder ten minste vier opeenvolgende maande onbetaalde kraamverlof toegestaan, wat tipies een maand voor die verwagte bevallingsdatum kon begin.
        • Artikel 25A het tien dae onbetaalde ouerlike verlof aan die vader of nie-biologiese ouer toegestaan, wat geneem mag word vir die eerste tien dae na die kind se geboorte of aanneming.
        • Artikel 25B het voorsiening gemaak vir onbetaalde aannemingsverlof van tien weke vir een aanneemouer, terwyl die ander aanneemouer slegs vir ouerlike verlof sou kwalifiseer ingevolge Artikel 25A.
        • Artikel 25C het ‘n soortgelyke raamwerk voorsien van onbetaalde opdraggewende ouerlike verlof vir opdraggewende ouers in ‘n surrogaatmoederskapooreenkoms, wat een ouer 10 weke onbetaalde verlof toelaat, terwyl die ander ouer vir ouerlike verlof sou kwalifiseer ingevolge Artikel 25A.
        VERTOON JY DIE KORREKTE REGSPLAKKATE?
        LAAT LWO JOU HELP!

        Die nuwe ‘wet’ ingevolge die WBDV

        Alhoewel die letterlike teks van die WBDV nog nie verander het nie, het die hof die Parlement 36 maande gegee om remediërende wetgewing in te stel wat die ongrondwetlikheid van hierdie artikels aanspreek. Tot dan het die hof ‘n tussentydse “inlees” van wysigings aan die WBDV verskaf om die ongelykheid in ouerlike verlof reg te stel. Dit word soos volg opgesom:

        1. Ouerlike verlof

        • Enkelouers of die enigste ouer wat in ‘n diensverhouding is: ten minste vier agtereenvolgende maande se ouerlike verlof.
        • Indien beide ouers in diens is: ‘n gekombineerde totaal van vier maande en 10 dae se verlof wat gelyktydig of opeenvolgend geneem kan word soos op ooreengekom.
        • Indien daar geen ooreenkoms is nie: verlof word sover moontlik gelykop verdeel en neem in aanvang vanaf die kind se geboorte, met dien verstande dat vroulike werknemers wat aan die kind geboorte skenk, verlof vanaf vier weke voor geboorte kan begin neem, of vroeër indien medies so vereis word, en nie vir ses weke na geboorte mag terugkeer werk toe nie, tensy sy deur ‘n mediese praktisyn as geskik gesertifiseer is.

        2. Aannemingsverlof

        • ‘n Enkellopende of enigste aanneemouer wat in ‘n diensverhouding is van ‘n kind onder twee jaar oud: ten minste vier maande se aannemingsverlof.
        • Indien ‘n aannemingsbevel ten opsigte van twee aanneemouers gemaak word, is beide partye altesaam geregtig op vier maande en 10 dae, wat op enige ooreengekome wyse (gelyktydig, opeenvolgend of ‘n kombinasie hiervan) geneem mag word.
        • Indien daar geen ooreenkoms gesluit is nie: aannemingsverlof word so na as moontlik aan die helfte vir elk verdeel, mits sodanige balans binne ‘n tydperk van vier maande vanaf die aanneming van die kind voltooi word.
        • Verlof kan begin op die datum waarop die aannemingsbevel toegestaan word of plasing deur ‘n bevoegde hof gedoen word hangende die finalisering van die aanneming, wat ook al vroegste is.
          Nog nie ‘n LWO lid nie?
          KYK NA ONS LIDMAATSKAPPAKKETTE.

          3. Opdraggewende ouerlike verlof

          • Begin vanaf die datum waarop ‘n kind gebore word as gevolg van ‘n surrogaatmoederskapooreenkoms.
          • ‘n Enkellopende opdraggewende ouer in ‘n surrogaatmoederskapooreenkoms: vier maande opdraggewende ouerlike verlof.
          • Twee opdraggewende ouers: hulle is altesaam geregtig op ‘n totaal van vier maande en 10 dae, wat op enige ooreengekome wyse (gelyktydig, opeenvolgend of ‘n kombinasie hiervan) geneem mag word. Indien daar geen ooreenkoms is nie, word die verlof gelykop verdeel, mits sodanige balans binne ‘n tydperk van vier maande na die kind se geboorte voltooi word.

          Interessant genoeg is die term “kraamverlof” uit hierdie artikels verwyder en vervang met “ouerlike verlof”. Hierdie uitspraak dui op ‘n beduidende verskuiwing na gelykheid en buigsaamheid in ouerlike verlof terwyl diverse gesinsstrukture erken word en daar meer gelyke toegang tot ouerlike verlof verseker word.

           

          Elke werksplek is uniek en hierdie uitspraak mag moontlik nie alle werkgewers in alle bedrywe dieselfde beïnvloed nie. Werkgewers moet die LWO kontak vir kundige advies oor hul individuele werksplekbehoeftes en interne beleide en praktyke opdateer om aan wetgewing te bly voldoen en alle ouers regverdig te ondersteun.

          Kontak die LWO vir enige advies of bystand!

          Nog nie ‘n LWO lid nie? Kyk na ons lidmaatskap opsies.

          VOLDOEN JOU BESIGHEID AAN ARBEIDSWETGEWING?

          VIND NOU UIT.

          Ons help om enige leemtes te identifiseer ten einde te verseker dat jy binne wetlike riglyne besigheid doen. Ons help om enige leemtes te identifiseer ten einde te verseker dat jy binne wetlike riglyne besigheid doen.

          Bestuur insubordinasie in die werksplek

          Bestuur insubordinasie in die werksplek

          Bestuur insubordinasie in die werksplek

          Insubordinasie is wanneer ‘n werknemer die werkgewer se gesag uitdaag en vind algemeen plaas wanneer ‘n werknemer opsetlik weier om ‘n wettige en redelike opdrag te gehoorsaam. Werknemers het ‘n wetlike plig om enige geldige opdrag binne hul rol te gehoorsaam en die verontagsaming daarvan daag die gesag wat die diensverhouding onderlê effektiewelik uit.

           

          Alhoewel die Wet op Arbeidsverhoudinge, Wet 66 van 1995 (WAV) nie insubordinasie definieer nie, erken die Goeie Praktykkode vir Ontslag wat daaronder gepubliseer is growwe insubordinasie as ernstige wangedrag. Insubordinasie kan direk wees (bv. om te sê “Ek weier”) of passief (bv. om ‘n instruksie doelbewus te ignoreer).

          Insubordinasie teenoor growwe insubordinasie

          Nie alle verset is ewe ernstig nie. Insubordinasie self is wangedrag wat tipies korrektiewe maatreëls (soos waarskuwings of berading) regverdig eerder as onmiddellike ontslag. In teenstelling hiermee behels growwe insubordinasie ‘n uiterste pligsverbreking: dit is ‘n doelbewuste, ernstige en dikwels herhaalde verset wat vertroue ondermyn. Die WAV se goeie praktykkode waarsku werkgewers uitdruklik daarteen om ‘n werknemer vir ‘n eerste oortreding te ontslaan, tensy die wangedrag so ernstig is dat dit die voortgesette diensverhouding ondraaglik maak. Die erns van die insubordinasie moet beoordeel word in die lig van die implikasies vir die werkgewer, asook die impak wat dit op die diensverhouding het. Slegs wanneer die verset doelbewus en ernstig is, lei dit tot growwe insubordinasie wat ontslag kan regverdig.

          Regs- en prosedurele stappe

          Wetgewing vereis dat enige dissiplinêre stappe om ‘n billike rede geneem moet word en ‘n billike prosedure gevolg moet word:

           

          • Werkgewers moet begin deur die voorval deeglik te ondersoek en te dokumenteer. Dit sluit in om ‘n aantekening te maak van watter instruksies gegee is, hoe dit gekommunikeer is, die werknemer se reaksie, datums, getuies en enige ondersteunende bewyse.
          • Indien die werkgewer dissiplinêre stappe oorweeg, moet aan die werknemer ‘n formele kennisgewing uitgereik word om ‘n dissiplinêre verhoor by te woon wat die spesifieke aanklag van insubordinasie uiteensit. Die kennisgewing moet verduidelik watter instruksie verontagsaam is en waarom dit as wangedrag beskou word.
          • By die dissiplinêre verhoor moet die werknemer toegelaat word om op die bewering te reageer en mag hy/sy bygestaan word deur ‘n vakbondverteenwoordiger of medewerknemer. Werkgewers moet die bewyse billik en objektief aanbied en verseker dat die betrokke instruksie wettig en redelik was.
          • Gedurende die proses moet die werkgewer hul interne dissiplinêre kode volg en konsekwente reëls en sanksies toepas. Sodra ‘n besluit geneem is, moet dit skriftelik gekommunikeer word. Indien ontslag die uitkoms is, moet die kennisgewing van ontslag die redes uiteensit. Alle rekords van die proses moet gehou word in geval van toekomstige geskille.

          IS JOU DISSIPLINÊRE KODE RELEVANT EN OP DATUM?

          LAAT LWO JOU HELP!

          Dissiplinêre maatreëls en beste praktyke

          Progressiewe dissipline is ‘n sleutelbeginsel wanneer insubordinasie aangespreek word. In die meeste gevalle volg werkgewers ‘n gestruktureerde proses wat begin met minder ernstige maatreëls en slegs eskaleer indien nodig. Ontslag moet oor die algemeen as ‘n laaste uitweg beskou word en is slegs gepas vir ernstige of herhaalde wangedrag.

           

          Aanvanklike stappe kan informele berading of mondelinge leiding insluit om die gedrag reg te stel en verwagtinge te bevestig. Indien die probleem voortduur of van ‘n ernstiger aard is, kan formele skriftelike waarskuwings uitgereik word. Hierdie waarskuwings moet die betrokke gedrag en die gevolge van enige verdere voorvalle duidelik beskryf. Indien die gedrag voortduur of die insubordinasie van ‘n ernstige aard is, kan die werkgewer die saak deur bykomende dissiplinêre stappe eskaleer, wat uiteindelik tot ontslag kan lei.

           

          Regdeur hierdie proses moet werkgewers konsekwent optree, soortgelyke gevalle ooreenstemmend hanteer en billike prosedures volg. Elke stap moet behoorlik gedokumenteer word, insluitend enige vergaderings of waarskuwings wat uitgereik is. Indien die uitkoms ontslag is, moet die redes duidelik gekommunikeer word en moet die werkgewer kan aantoon dat die besluit na afloop van ‘n billike proses gevolg het.

          Nog nie ‘n LWO lid nie?
          KYK NA ONS LIDMAATSKAPPAKKETTE.

          Deur duidelike beleide met billike, gedokumenteerde prosedures te kombineer, kan werkgewers insubordinasie effektief aanspreek. Die handhawing van wedersydse respek en die nakoming van die statutêre dissiplinêre raamwerk help om te verseker dat werknemers hul pligte verstaan.

          Nog nie ‘n LWO lid nie? Kyk na ons lidmaatskap opsies.

          VOLDOEN JOU BESIGHEID AAN ARBEIDSWETGEWING?

          VIND NOU UIT.

          Ons help om enige leemtes te identifiseer ten einde te verseker dat jy binne wetlike riglyne besigheid doen. Ons help om enige leemtes te identifiseer ten einde te verseker dat jy binne wetlike riglyne besigheid doen.

          LWO werkswinkels 2025

          LWO werkswinkels 2025

          LWO werkswinkels 2025

          By die LWO is ons missie duidelik: om ‘n dinamiese rol te speel in die bestuur van arbeidsverhoudinge wat sal bydra tot ‘n produktiewe en volhoubare werksomgewing. Ons werkswinkels speel hier ’n kernrol in die bied van praktiese, toepaslike opleiding wat spesifiek op die werkgewer se werklikhede fokus. Deur aktuele onderwerpe aan te spreek en regsvereistes op ‘n verstaanbare wyse te verduidelik, stel ons werkswinkels werkgewers in staat om proaktief op te tree, risiko’s te beperk en ’n regverdige, wettige en produktiewe werksplek te bou.

          Vir die afgelope 35 jaar het die LWO het ‘n wêreldklas span hoogsopgeleide regsadviseurs wat daagliks nasionaal arbeidsregsadvies verskaf en arbeidsregtelike dienste lewer aan werkgewers. Sedert 2023 bied die LWO weer ‘n reeks praktiese werkswinkels aan wat fokus op arbeidsreg vir die werkgewer. Werkswinkels word aanlyn via ‘n digitale platform soos Microsoft Teams, asook in persoon aangebied.

          VOLDOEN JY AAN ARBEIDSWETGEWING?

          LAAT LWO JOU HELP!

          Werkswinkels 2025

          Gedurende die eerste sewe maande van die 2025 het daar reeds ongeveer 25 werkswinkelsessies plaasgevind. Ons is opgewonde om aan te kondig dat daar nog vele geskeduleerde werkwinkels is wat voor die einde van 2025 gaan plaasvind. Onderwerpe sluit in:

           

          • Hoe om griewe te hanteer
          • Feitevinding en ondersoekproses vir ‘n suksesvolle verhoor
          • Hoe om alkohol, dwelms en afwesigheid te hanteer
          • Wat in jou werksplekdienskontrak moet wees en ingesluit moet word in jou aanboordkomsproses 101

          Landbousektor

          ‘n Reeks werkswinkels is spesiaal doelontwerp vir die landbousektor om boere as werkgewers toe te rus met noodsaaklike kennis in terme van arbeidswetgewing wat spesifiek op die landbousektor van toepassing is. Dit het ten doel om wetlike nakoming en werkgewer-werknemer verhoudings te verbeter en ‘n veilige en billike werksomgewing binne die landbousektor te verseker. Verskeie werkswinkels in hierdie reeks, genaamd die Deurslaggewende basiese arbeidsreggids vir die landbousektor, het reeds plaasgevind. Onderwerpe wat hanteer sal word in die reeks se opkomende werkswinkels sluit in:

           

          • Afwesigheid en dissiplinêre verhore
          • Voorbereiding vir ‘n basiese diensvoorwaarde-inspeksie
          • Hantering van alkohol en dwelms in die werksplek
          • Wat om te doen as daar ‘n besering aan diens (“IOD”) is
          • Vorme van diensbeïndiging
          Nog nie ‘n LWO lid nie?
          KYK NA ONS LIDMAATSKAPPAKKETTE.

          Skedule van werkswinkels

          Die LWO werkswinkels is ontwerp om werkgewers op hoogte te hou van die jongste arbeidswetgewing en bied praktiese advies om uitdagings in die werksplek doeltreffend te hanteer. Klik op die skakel onder om die volledige skedule van werkswinkels te sien, asook skakels om te registreer. Bespreek jou plek vroegtydig! https://lwo.co.za/one-stop-labour-shop/training-courses/

           

          Ons het groot waardering vir besigheidseienaars wat so ‘n kritiese rol speel in ons land se ekonomie en is ons trots op hierdie inisiatief om op grondvlak ‘n verskil te maak in elke werkgewer se besigheid. Het jy geweet dat die LWO ook werkswinkels op aanvraag aanbied? Ons verstaan dat elke besigheid uniek is en daarom nooi ons jou as werkgewer om ons te kontak met jou spesifieke opleidingsbehoeftes ten opsigte van arbeidsregtelike onderwerpe indien hierdie behoefte nie in die skedule gedek word nie, of met enige vrae oor die werksessies.

           

          Ons sien daarna uit om jou by ons sessies te verwelkom! Ons is hier om jou groei en sukses te ondersteun met doelontwerpe oplossings.

          Kontak Hannes Latsky, LWO Opleiding en Nakomings Bestuurder, vir meer inligting oor werkswinkels by 0861 101 828 x303 of stuur ‘n e-pos na hannes@lwo.co.za

          Nog nie ‘n LWO lid nie? Kyk na ons lidmaatskap opsies.

          VOLDOEN JOU BESIGHEID AAN ARBEIDSWETGEWING?

          VIND NOU UIT.

          Ons help om enige leemtes te identifiseer ten einde te verseker dat jy binne wetlike riglyne besigheid doen. Ons help om enige leemtes te identifiseer ten einde te verseker dat jy binne wetlike riglyne besigheid doen.