Permanente en tydelike mediese ongeskiktheid

Permanente en tydelike mediese ongeskiktheid

Permanente en tydelike mediese ongeskiktheid

Ongeskiktheid verwys na wanneer ‘n werknemer onbevoeg is en inherent nie in staat is om aan vasgestelde prestasiestandaarde te voldoen nie, hetsy weens swak gesondheid of swak werkprestasie. Wanneer die werknemer weens swak gesondheid nie volgens die werkgewer se vereiste standaard kan presteer nie, moet die werkgewer die aard van die werknemer se werk, tydperk van afwesigheid, erns van die werknemer se siekte of besering, die moontlikheid om die werknemer se gestremdheid te akkommodeer, en die moontlikheid van alternatiewe indiensneming binne die besigheid, in ag neem.

Werknemers wat nie op die vereiste standaard kan presteer nie, het ‘n groot impak op ‘n besigheid se normale bedrywighede, aangesien die meeste werkgewers nie die luukse van spaarkapasiteit met betrekking tot hul arbeidsmag het om vir hierdie tekort te vergoed nie. Werkgewers het die reg om ‘n standaard in die werksplek in terme van kwaliteit en kwantiteit vas te stel en om redelike en wettige opdragte te gee.

 

Dit is noodsaaklik dat werkgewers altyd die korrekte prosedures volg soos vereis deur arbeidswetgewing:

Die ondersoekproses

Wanneer ‘n werknemer op ‘n gereelde basis afwesig is, moet die werkgewer op lêer rekord hou van die datums en redes vir die afwesigheid. Indien dit deurlopend om dieselfde rede is, kan dit wees dat daar ‘n onderliggende mediese rede is wat ondersoek moet word indien dit die werkgewer se bedryfsvereistes beïnvloed.

 

Indien die werknemer dit onder die werkgewer se aandag bring dat hy/sy ‘n mediese toestand het, of indien die werkgewer van mening is dat die werknemer ‘n mediese toestand het wat die werknemer se vermoë om sy/haar werk te doen affekteer, moet ‘n konsultasieproses met die werknemer gehou word.

Die konsultasieproses

Raadpleeg die werknemer om vas te stel wat die mediese toestand is en hoe dit die werknemer se werk affekteer. Bespreek die pad vorentoe en bepaal of dit nodig is om die werknemer vir ‘n mediese ondersoek te stuur. Verseker dat alle konsultasies wat met die werknemer gehou word, op rekord is en in die teenwoordigheid van ‘n getuie gehou word.

VERTOON JY DIE KORREKTE REGSPLAKKATE?
LAAT LWO JOU HELP!

Die mediese ondersoek

Die werkgewer moet die werknemer versoek om ‘n mediese verslag te bekom. Dit word sterk aanbeveel dat die werkgewer die mediese praktisyn wat die ondersoek gaan doen, voorsien van die werknemer se vereiste pligte op ‘n dag-tot-dag basis. Die mediese verslag moet die volgende uitlig:

  • die oorsaak van die ongeskiktheid;
  • of die mediese toestand gaan verbeter of vererger; en
  • wat die verwagte tydperk is vir die mediese toestand om te verbeter.

 

Indien die werkgewer die mediese verslag aanvra, kan die werkgewer aanspreeklik wees vir die koste daarvan. Dit is belangrik om ‘n datum vas te stel teen wanneer die werknemer die mediese verslag moet verskaf.

 

Die werknemer is geregtig daarop om ‘n tweede opinie te bekom. Net so, indien die werknemer die mediese verslag op eie rekening bekom het, kan die werkgewer ‘n tweede opinie inwin. Indien ‘n werknemer versoek om voort te gaan met verdere mediese toetse, gee hom/haar die geleentheid om dit te doen.

Die assessering

By ontvangs van die mediese verslag sal die werkgewer in staat wees om die pad vorentoe te bepaal. Die werknemer se gesondheid en werkgewer se operasionele vereistes moet in ag geneem word. Indien die werknemer herstel, is dit nie nodig om voort te gaan met ‘n ongeskiktheidsverhoor nie. Die werkgewer kan egter voortgaan om die individu te monitor.

    Die ongeskiktheidsverhoor

    By die ongeskiktheidsverhoor sal dit nodig wees om vas te stel of die ongeskiktheid tydelik of permanent is. Bespreek die volgende vrae deeglik tydens die verhoor:

    • Is die omstandighede permanent of wat is die verwagte duur van die ongeskiktheid?
    • Is dit duidelik hoe lank die werknemer afwesig sal wees of nie in staat sal wees om sy/haar pligte uit te voer nie?
    • Is daar ‘n tydperk van ligte diens wat deur die mediese praktisyn voorgeskryf word?
    • Het die werkgewer ligte dienspligte vir die werknemer beskikbaar?
    • Kan die werkgewer van ‘n tydelike werker gebruik maak totdat die werknemer kan voortgaan werk te verrig?

     

    Indien die ongeskiktheid tydelik is, moet die werkgewer bepaal of dit moontlik is om die werknemer te akkommodeer en of die werkgewer die werksomgewing redelikerwys kan aanpas om die werknemer te akkommodeer. Ontslag moet slegs as ‘n laaste uitweg gevolg word sodra alle opsies ondersoek is. Indien die ongeskiktheid permanent is, soos deur ‘n mediese praktisyn bevestig is, mag die werkgewer geen ander keuse hê as om met ‘n ontslag voort te gaan nie.

     

    Indien ‘n werknemer weens ongeskiktheid ontslaan word nadat ‘n billike proses gevolg is, moet die werkgewer die volgende uitbetaal: enige opgehoopte verlof, salaris tot die laaste werksdag (moontlik siekverlof indien mediese sertifikate verskaf is) en die kennistydperk soos op ooreengekom in die dienskontrak.

    Nog nie ‘n LWO lid nie?
    KYK NA ONS LIDMAATSKAPPAKKETTE.

    Dit is belangrik dat werkgewers kwessies in die werkplek so vinnig en doeltreffend moontlik hanteer, terwyl hulle versigtig moet wees om objektief en konsekwent op te tree. Deur proaktief te wees, kan die werkgewer grootliks bydra tot die besigheid se volhoubaarheid en winsgewendheid, asook ‘n werksomgewing skep met verminderde konflik, wrywing en misverstand, wat weer ‘n gestruktureerde omgewing daarstel wat ontvanklik is vir groei.

    Kontak die LWO vir enige advies of bystand!

    Nog nie ‘n LWO lid nie? Kyk na ons lidmaatskap opsies.

    VOLDOEN JOU BESIGHEID AAN ARBEIDSWETGEWING?

    VIND NOU UIT.

    Ons help om enige leemtes te identifiseer ten einde te verseker dat jy binne wetlike riglyne besigheid doen. Ons help om enige leemtes te identifiseer ten einde te verseker dat jy binne wetlike riglyne besigheid doen.

    Die organisatoriese regte van ’n vakbond

    Die organisatoriese regte van ’n vakbond

    Die organisatoriese regte van ’n vakbond

    Heelwat werkgewers is onbewus van die feit dat vakbonde wat voldoende verteenwoordig is in ‘n werksplek, geregtig is om spesifieke regte ingevolge die Wet op Arbeidsverhoudinge, 1955 (Wet 66 van 1995) te verkry. Dit is baie belangrik dat werkgewers van die volgende regte in hierdie verband kennis neem.

    1. Toegang tot die werksplek

    Enige amptenaar of ampsdraer van so ’n vakbond mag die werkgewer se perseel betree om nuwe lede te werf, lede se belange te dien en vergaderings te hou, of om stemming ingevolge hul grondwet te hou. Dit is wel belangrik om te weet dat vakbonde hierdie vergaderings met hul
    lede slegs buite werksure mag hou, tensy anders ooreengekom is. Werkgewers moet ook seker maak dat hulle ’n kollektiewe ooreenkomsmet die betrokke vakbond sluit, sodat laasgenoemde betyds kennis sal gee van hul voorneme om hierdie reg uit te oefen (48 uur kennis voordat ’n stemming plaasvind).

    2. Aftrek van ledegeld/heffings

    Hierdie reg bepaal dat werkgewers die vakbond se heffings van hul lede se vergoeding kan aftrek en die geld aan die vakbond oorbetaal. Die reg is wel onderhewig aan magtiging deur die werknemer, wat dit kan herroep deur die nodige kennis te gee. Wanneer hierdie gelde aan die vakbond oorbetaal word, moet die werkgewer die vakbond voorsien van:

     

    • ’n Lys met die name van elke lid van wie se loon die werkgewer die aftrekkings gemaak het, wat by die oorbetaling ingesluit is.
    • Besonderhede van die bedrae wat afgetrek en oorbetaal is, en die tydperk waarop die aftrekkings betrekking het.
    • ’n Afskrif van elke kennisgewing van terugvordering, indien van toepassing.

    IS DAAR ‘N VAKBOND IN JOU WERKSPLEK?

    LAAT LWO JOU HELP!

    3. Vakbondverteenwoordigers

    Die lede van ’n geregistreerde vakbond, of van twee of meer vakbonde wat gesamentlik optree, wat die meerderheid werknemers in die werksplek verteenwoordig, is geregtig om ’n vakbond
    verteenwoordiger vir die werksplek te verkies. Hierdie verteenwoordiger se taak is om werknemers tydens dissiplinêre en grieweprosedures te verteenwoordig, en om die werkgewer te monitor ten opsigte van die nakoming van arbeidswetgewing en enige kollektiewe ooreenkoms wat mag bestaan. Die verteenwoordiger is ook daarop geregtig om verlof te neem om sy of haar vakbondverwante pligte na te kom, en om opgelei te word in hierdie funksies.

    4. Verlof vir vakbondaktiwiteite

    Enige werknemer wat die ampsdraer van ’n verteenwoordigende vakbond is, kan redelike verlof neem om die verpligtinge van sy of haar amp af te handel of na te kom. Die werkgewer en vakbond kan ooreenkom oor die aantal verlofdae, hoeveel daarvan betaald sal wees, asook
    enige voorwaardes daaraan verbonde.

    5. Openbaarmaking van inligting

    Hierdie reg beteken dat die vakbond van die werkgewer kan vereis om alle toepaslike inligting bekend te maak wat die vakbond benodig om sy funksies doeltreffend te verrig, of wanneer kollektiewe bedinging ter sprake is. Let egter daarop dat daar wel beperkings geld ten opsigte van die inligting wat openbaar gemaak mag word, soos inligting wat op regsgronde geweier
    kan word of wat op die oortreding van ‘n wet of hofbevel sou neerkom indien dit openbaar gemaak word.

      Nog nie ‘n LWO lid nie?
      KYK NA ONS LIDMAATSKAPPAKKETTE.

      Regte van vakbonde

      Die regte wat hier bespreek is word nie outomaties toegestaan nie. Vakbonde moet die werkgewer versoek om hierdie regte te erken. Sou die versoek onsuksesvol wees, kan dit na die Kommissie vir Versoening, Bemiddeling en Arbitrasie (KVBA) verwys word, of selfs tot stakings lei. Dit is belangrik om te weet dat vakbonde met voldoende verteenwoordiging (sowat 25% van die werknemers in ‘n werksplek) slegs die reg het om toegang tot die werksplek te kry en dat vakbondfooie van salarisse afgetrek en oorbetaal kan word. Vakbonde met meerderheids
      verteenwoordiging (50% + 1) geniet al die regte wat hier bespreek is.

      Werkgewers word aangemoedig om verdere regsadvies in te win indien hulle deur ’n vakbond genader word vir die uitoefening van hierdie regte. Dit is belangrik om te verseker dat statutêre
      prosedures nagekom word en om enige potensiële ontwrigting of risiko’s in die werksplek te buffer.

      Kontak die LWO vir enige advies of bystand!

      Nog nie ‘n LWO lid nie? Kyk na ons lidmaatskap opsies.

      VOLDOEN JOU BESIGHEID AAN ARBEIDSWETGEWING?

      VIND NOU UIT.

      Ons help om enige leemtes te identifiseer ten einde te verseker dat jy binne wetlike riglyne besigheid doen. Ons help om enige leemtes te identifiseer ten einde te verseker dat jy binne wetlike riglyne besigheid doen.

      Die Wet op Billike Werksgeleenthede

      Die Wet op Billike Werksgeleenthede

      Die Wet op Billike Werksgeleenthede

      Is jy ‘n aangewese werkgewer?

      Aangewese werkgewers is verplig om te voldoen aan die vereistes wat deur die Wet op Billike Werksgeleenthede gestel word. Die Wysigingswet op Billike Werksgeleenthede 4 van 2022 het hierdie wetgewing onlangs gewysig. Alhoewel bogenoemde wysigingswet as wetgewing onderteken is deur die President, moet die inwerkingtredingsdatum nog geproklameer word.
      Tot tyd en wyl sal ‘n werkgewer wat aan die volgende vereistes voldoen as ‘n aangewese werkgewer geag word:

      • Werkgewers met 50 of meer werknemers in diens; of
      • Werkgewers met minder as 50 werknemers in diens, maar ‘n totale jaarlikse omset volgens die onderskeie sektore hieronder uiteengesit:

      SKEDULE 4

      TOMSETDREMPEL VAN TOEPASSING OP AANGEWESE WERKGEWERS

      Sektor of susektor in lyn met die Standaard Industriële Klassifikasie
      Totale jaarlikse omset
      Landbou
      R6,00 miljoen
      Mynbou en Steengroewe
      R22,50 miljoen
      Vervaardiging
      R30,00 miljoen
      Elektrisiteit, Gas en Water
      R30,00 miljoen
      Konstruksie
      R15,00 miljoen
      Kleinhandel, Motorhandel en Hersteldienste
      R45,00 miljoen
      Groothandel, Kommersiële agente en Geallieerde handel
      R75,00 miljoen
      Spyseniering, Akkommodasie en ander Handel
      R15,00 miljoen
      Vervoer, Stoor en Kommunikasie
      R30,00 miljoen
      Finansies en Besigheidsdienste
      R30,00 miljoen
      Gemeenskaps-, Spesiale en Persoonlike dienste
      R15 miljoen

      Wat is aangewese werkgewers se verantwoordelikhede?

      •  Konsulteer met werknemers.
      • Stel ‘n analise saam.
      • Stel ‘n billike werksgeleenthedeplan saam.
      • Lewer verslag aan die Direkteur-Generaal oor vordering gemaak met die implementering van die billike werksgeleenthedeplan.
      VERTOON JY DIE KORREKTE REGSPLAKKATE?
      LAAT LWO JOU HELP!

      Hoe gereeld moet verslae ingedien word?

      Verslae moet jaarliks ingedien word, ongeag die aantal werknemers in diens.

      Billike werksgeleenthedeplan (EEA13)

      Volgens Artikel 20 van die Wet op Billike Werksgeleenthede moet alle aangewese werkgewers ‘n billike werksgeleenthedeplan in plek hê. Hierdie plan moet tussen een en vyf jaar geldig te wees en moet op die perseel beskikbaar wees vir inspeksie.

      Is daar ‘n risiko vir ‘n werkgewer indien die wet nie nagekom word nie?

      Dispute oor onregverdige diskriminasie kan binne ses maande na die Kommissie vir Versoening, Bemiddeling en Arbitrasie (KVBA) verwys word en ‘n bevel van tot 24 maande van die werknemer se vergoeding kan teen die werkgewer toegeken word.

      Enige aangewese werkgewer wat aan die nie-nakoming van hierdie wet skuldig bevind word, kan ‘n boete van tot R2,7 miljoen of 10% van die werkgewer se jaarlikse omset, wat ook al die grootste is, opgelê word.

      VOLDOEN JOU BESIGHEID AAN ARBEIDSWETGEWING?

      VIND NOU UIT.

      Ons help om enige leemtes te identifiseer ten einde te verseker dat jy binne wetlike riglyne besigheid doen. Ons help om enige leemtes te identifiseer ten einde te verseker dat jy binne wetlike riglyne besigheid doen.

      Wetgewing wat arbeidsverhoudinge in Suid-Afrika reguleer

      Wetgewing wat arbeidsverhoudinge in Suid-Afrika reguleer

      Wetgewing wat arbeidsverhoudinge in Suid-Afrika reguleer

      WET OP ARBEIDSVERHOUDINGE, WET 66 VAN 1995 (WAV)

      Die WET OP ARBEIDSVERHOUDINGE, WET 66 VAN 1995 (hierna verwys as die WAV) bly die belangrikste arbeidswet. Dit reguleer kollektiewe regte en bied ook beskerming teen onbillike arbeidspraktyke. Die WAV reguleer vakbonde en werkgewersorganisasies en vestig sleutelgeskilbeslegtingsagentskappe in die vorm van die KVBA, bedingingsrade en arbeidshowe.

      Wet op Basiese Diensvoorwaardes, Wet van 1997 (WBDV)

      Die Wet op Basiese Diensvoorwaardes, Wet van 1997 (hierna verwys as die WBDV) stel die minimum statutêre bepalings waarop werkgewers en werknemers kan kontrakteer, en dwing dit af.

      Sektorale vasstellings

      ‘n Sektorale vasstelling reguleer die bepalings en voorwaardes van indiensneming in ‘n bepaalde sektor waar daar geen gesentraliseerde kollektiewe bedinging is nie en wat gedetailleerde en spesifieke regulasies vereis. Voorwaardes in ‘n sektorale vasstelling kan verskil van dié in die WBDV, maar sal hoër rangeer en voorrang geniet.
      VERTOON JY DIE KORREKTE REGSPLAKKATE?
      LAAT LWO JOU HELP!

      Bedingingsraadooreenkomste

      Bedingingsrade hanteer kollektiewe ooreenkomste, los arbeidsgeskille op, vestig verskeie skemas en maak voorstelle oor arbeidsbeleide en -wette. Vakbonde en werkgewersorganisasies kan bedingingsrade vorm.

      Wet op Billike Werksgeleenthede, Wet van (WBW)

      Die Wet op Billike Werksgeleenthede, Wet van (hierna verwys as die WBW) verbied onregverdige diskriminasie by indiensneming en bevorder billike en gelyke behandeling binne die werksplek. Dit vereis ook dat aangewese werkgewers ‘n billike werksgeleenthedeplan (EEA13) formuleer en verslae indien ( EEA2 en EEA4) by die Departement van Indiensneming en Arbeid.

      Wet op Vaardigheidsontwikkeling, Wet 97 of 1998 (WVO)

      Die Wet op Vaardigheidsontwikkeling, Wet 97 van 1998 (hierna verwys as WVO) reguleer standaard instellings, opleiding en ontwikkeling deur werkgewers (met ‘n jaarlikse uitgawe aan salarisse van meer as R500,000.00) te vereis om 1% van hul betaalstaat by te dra tot die fondsinfrastruktuur wat daargestel is deur die WVO.

      Werkloosheidsversekeringsfonds (WVF)

      Die Werkloosheidsversekeringsfonds (hierna verwys as WVF) verskaf korttermynverligting aan werkers wanneer hulle werkloos raak, of nie kan werk nie as gevolg van kraam- of aannemingsverlof, of siekte. Dit bied ook verligting aan die afhanklikes van ‘n oorlede bydraer. Dit is die werkgewer se verantwoordelikheid om die werkloosheidsversekeringsbydraes (2% van die werknemer se salaris) oor te betaal, alhoewel beide die werkgewer en werknemer gelykop 1% bydra.

      Wet op Vergoeding vir Beroepsbeserings en -siektes, Wet 130 van 1993 (“COIDA”)

      Wanneer ‘n werknemer aan diens beseer word of siek word as gevolg van jou werk, kan ‘n werknemer vergoeding eis by die Vergoedingsfonds. Gesinne of afhanklikes kan ook eis indien hul broodwinner sterf as gevolg van ‘n werkverwante ongeluk of siekte. Alle werkgewers moet by die Vergoedingskommissaris registreer en word jaarliks gegradeer, waarna betalings gemaak moet word.

      Wet op Beroepsgesondheid en -veiligheid, Wet 85 van 1993 (“OHSA”)

      Die Wet op Beroepsgesondheid en -veiligheid, Wet 85 van 1993 (hierna verwys as “OHSA”) reguleer gesondheids- en veiligheidstoestande in die werksplek. Wetgewing is van toepassing op alle werkgewers met betrekking tot die skep van ‘n veilige en gesonde werksomgewing. Sekere regulasies moet geïmplementeer word wanneer die werkgewer vyf of meer werknemers in diens het.

      VOLDOEN JOU BESIGHEID AAN ARBEIDSWETGEWING?

      VIND NOU UIT.

      Ons help om enige leemtes te identifiseer ten einde te verseker dat jy binne wetlike riglyne besigheid doen. Ons help om enige leemtes te identifiseer ten einde te verseker dat jy binne wetlike riglyne besigheid doen.

      Verstaan die Wet op Basiese Diensvoorwaardes in Suid-Afrika

      Verstaan die Wet op Basiese Diensvoorwaardes in Suid-Afrika

      Verstaan die Wet op Basiese Diensvoorwaardes in Suid-Afrika

      Verstaan die Wet op Basiese Diensvoorwaardes in Suid-Afrika – Hannes Latsky

      Vir werkgewers in Suid-Afrika is dit van kardinale belang om te begryp wat die wetlike raamwerk wat indiensneming beheer behels, ten einde nakoming te verseker en ‘n billike en produktiewe werksplek te handhaaf. Een van die fundamentele stukke wetgewing waarmee werkgewers vertroud moet wees, is die Wet op Basiese Diensvoorwaardes (Wet 75 van 1997 soos gewysig) ook bekend as die WBDV. In hierdie artikel gee ons ‘n algemene oorsig van die WBDV en ‘n paar interessante bepalings.

      Wat is die Wet op Basiese Diensvoorwaardes (WBDV)?

      Die Wet op Basiese Diensvoorwaardes, wat in 1997 verorden is, sit die minimum diensvoorwaardes vir werkers in Suid-Afrika uiteen. Dit is van toepassing op die meeste werkgewers en werknemers, met enkele uitsonderings, soos lede van die Nasionale Weermag, die Suid-Afrikaanse Nasionale Intelligensie-agentskap en onbetaalde vrywilligers wat vir liefdadigheid werk.

      Belangrike bepalings van die WBDV:

      1. Werksure: Die WBDV reguleer die maksimum normale werksure, oortyd en etensbreke vir werknemers. Volgens die Wet mag ‘n gewone werkweek nie 45 uur oorskry nie, en werknemers is geregtig op ‘n etensbreek van een uur na vyf ure se aaneenlopende werk. Hierdie etensbreek kan per ooreenkoms tussen die werkgewer en werknemer verminder word tot 30 minute.

      2. Verlof: Die Wet stipuleer die minimum jaarlikse verlof waarop werknemers geregtig is, wat minstens 21 opeenvolgende dae per jaar vir voltydse werkers is. Werkgewers en werknemers kan instede ooreenkom dat verlof teen ‘n koers van een dag vir elke 17 dae gewerk bereken sal word. Dit sit ook bepalings vir ander vorme van verlof uiteen, soos siekverlof, gesinsverantwoordelikheidsverlof en kraamverlof om maar ‘n paar te noem.

      3. Vergoeding: Die WBDV stel riglyne vir die berekening van lone, die maak van aftrekkings van die werknemer se vergoeding en die betaling van vergoeding.

      4. Diensbeëindiging: Die Wet reguleer ook diensbeëindiging, insluitend kennistydperke en skeidingsvergoeding waar van toepassing.

      5. Dienskontrakte: Daar word van werkgewers verwag om werknemers te voorsien van skriftelike besonderhede van diens, wat die bepalings en voorwaardes van hul diens uiteensit, insluitend werksure, vergoeding, reg tot verlof en besonderhede oor die werknemer se posisie en werksplek.

      VERTOON JY DIE KORREKTE REGSPLAKKATE?
      LAAT LWO JOU HELP!

      Vyf interessante feite oor die WBDV:

      1. Afdwingingsmeganismes: Die Departement van Indiensneming en Arbeid is verantwoordelik om voldoening aan indiensnemingswetgewing af te dwing, insluitend die WBDV. Werkgewers wat skuldig bevind word dat hulle die Wet oortree, kan penalisering, boetes en ander regstappe in die gesig staar.

      2. Sektorale vasstellings: Benewens die WBDV, kan sekere bedrywe of sektore onderhewig wees aan sektorale vasstellings, wat spesifieke diensvoorwaardes uiteensit wat aangepas is vir die behoeftes van daardie sektor. Hierdie bepalings kan verskillende minimum lone, werksure en reg tot verlof voorskryf.

      3. Beskerming van kinders: Die WBDV sluit streng bepalings teen kinderarbeid in en maak voorsiening dat geen persoon ‘n kind onder die ouderdom van 15 jaar, of wat onder die minimum skoolverlatersouderdom is, indien dit 15 of ouer is, in diens mag neem nie. Die Wet stel verdere beskerming vir kinders tussen die ouderdom van 15 en 18 in. Hierdie bepalings verseker dat hierdie werkers billike behandeling en diensvoorwaardes ontvang wat geen risiko inhou vir die kind se welstand, opvoeding, fisiese of geestelike gesondheid en geestelike, morele of sosiale ontwikkeling nie.

      4. Wysiging en opdatering: Die WBDV het sedert sy inwerkingtreding verskeie wysigings ondergaan om by veranderende arbeidsmarktoestande aan te pas en opkomende kwessies aan te spreek. Werkgewers moet op hoogte bly van hierdie wysigings om deurlopende nakoming van die wet te verseker.

      5. Rol van kollektiewe bedinging: Die WBDV laat toe dat kollektiewe ooreenkomste tussen werkgewers en vakbonde beding word wat in sekere omstandighede sekere bepalings van die Wet kan ignoreer, mits dit gelyke of beter voordele aan werknemers bied. Hierdie ooreenkomste speel ‘n deurslaggewende rol om diensvoorwaardes in spesifieke bedrywe of werksplekke te vorm.

      Ten slotte vorm die Wet op Basiese Diensvoorwaardes die hoeksteen van arbeidsreg in Suid-Afrika, wat minimum standaarde vir regverdige en billike dienspraktyke daarstel. Werkgewers moet hulself vergewis van die bepalings van die Wet, asook ander indiensnemingswetgewing om nakoming te verseker en ‘n gunstige werksomgewing vir hul werknemers te skep.

      Kontak ons gerus by 0861 101 828, of info@lwo.co.za met enige navrae, of indien jy enige arbeidsregadvies/-bystand benodig.

      VOLDOEN JOU BESIGHEID AAN ARBEIDSWETGEWING?

      VIND NOU UIT.

      Ons help om enige leemtes te identifiseer ten einde te verseker dat jy binne wetlike riglyne besigheid doen. Ons help om enige leemtes te identifiseer ten einde te verseker dat jy binne wetlike riglyne besigheid doen.

      Verlof en openbare vakansiedae

      Verlof en openbare vakansiedae

      Verlof en openbare vakansiedae

      Verlof is ‘n noodsaaklike kwessie waar werkgewers ingelig moet wees oor wetlike vereistes en verantwoordelikhede ten einde arbeidsrisiko proaktief te bestuur en onnodige koste te bekamp.

      JAARLIKSE VERLOF

      ‘n Werknemer is geregtig op 21 opeenvolgende dae (openbare vakansiedae uitgesluit) jaarlikse verlof met volle betaling in ‘n jaarlikse verlofsiklus (12 maande). Dit kan bereken word teen 1 dag jaarlikse verlof vir elke 17 dae gewerk. Dit is belangrik dat ‘n werkgewer opgehoopte verlof in hierdie verlofsiklus nie later as ses maande na die einde van hierdie verlofsiklus aan die werknemer toestaan nie. Verlof moet goedgekeur word en goedkeuring is in die werkgewer se diskresie, afhangende van die besigheid se operasionele vereistes.
      Soms kan verlof nie toegestaan word nie weens werklading of enige ander geldige en regverdige rede. Wanneer die werknemer steeds genoemde verlof sonder toestemming neem, kan hy/sy aangekla word van ongemagtigde afwesigheid, insubordinasie en weiering om redelike en wettige opdragte te gehoorsaam. Jou dissiplinêre kode moet egter gevolg word. Let daarop dat selfs al stel die werknemer jou in kennis dat hy/sy vir die dag afwesig gaan wees, beteken sodanige kennisgewing nie dat die afwesigheid nou gemagtig is nie. Wanneer jy te doen het met ongemagtigde afwesigheid, het jy drie opsies na gelang van die omstandighede. Jy kan hom/haar óf versoek om werk toe te kom, die afwesigheid as gemagtig hanteer en die werknemer vir die tydperk van afwesigheid betaal, óf dit as onbetaalde verlof prosesseer.

      1

      2

      3

      4

      5

      6

      Betaalde verlof

      1 verlof-siklus = 12 maande diens

      ·        21 aaneenlo-pende dae per verlofsiklus

      ·        (1 dag vir elke 17 dae gewerk; 1 uur vir elke 17 ure gewerk)

      Die werkgewer moet verlof toestaan binne 6 maande na die einde van ‘n verlofsiklus

      Die werkgewer mag nie vereis/toelaat dat ‘n werknemer verlof neem gedurende ‘n kennistydperk met diensbeëindiging nie

      Opgehoopte verlof kan slegs by diensbeëindiging uitbetaal word waar die werknemer vir langer as 4 maande in diens was

      SIEKVERLOF

      Gedurende die eerste ses maande van diens word betaalde siekverlof bereken as een dag betaalde siekverlof vir elke 26 dae gewerk. In ’n 36-maande-verlofsiklus is ’n werknemer geregtig op 30 dae se betaalde siekverlof (indien die werknemer vyf dae per week werk), of 36 dae se betaalde siekverlof (indien die werknemer ses dae per week werk). Hierdie verlofsiklus begin, ongeag ‘n proeftydperk, op die eerste dag van diens, en betaalde siekverlof wat gedurende die eerste ses maande van diens geneem is, kan daarvan afgetrek word.
      Is dit betaalde of onbetaalde verlof? Eerstens, is siekverlof aan die werknemer verskuldig? Indien die antwoord ja is, moet jy bepaal of ‘n mediese sertifikaat nodig is. ‘n Mediese sertifikaat moet voorsien word indien ‘n werknemer op meer as een geleentheid of vir meer as twee opeenvolgende dae binne ‘n tydperk van agt weke van die werk afwesig is. ‘n Mediese sertifikaat is nie nodig indien ‘n werknemer op een geleentheid vir twee of minder opeenvolgende werksdae binne ‘n tydperk van agt weke, van die werk afwesig is nie.
      Indien betaalde siekverlof nie verskuldig is nie, is daar twee opsies. Jy kan dit as onbetaalde verlof prosesseer, of jy kan dit as betaalde verlof hanteer en dit van die werknemer se jaarlikse verlof aftrek.
      VERTOON JY DIE KORREKTE REGSPLAKKATE?
      LAAT LWO JOU HELP!

      GESINSVERANTWOORDELIKHEIDSVERLOF

      Werknemers wat vir meer as vier maande in diens is en wat vir ten minste vier dae per week werk, sal geregtig wees op drie dae se gesinsverantwoordelikheidsverlof gedurende elke 12 maande van diens. Gesinsverantwoordelikheid word toegestaan wanneer die werknemer se kind siek is, of in die geval van die dood van die werknemer se gade of lewensmaat, ouer, aanneemouer, grootouer, kind, aangenome kind, kleinkinders of broer of suster. ‘n Werkgewer kan redelike bewyse (‘n mediese – of doodsertifikaat) versoek voordat ‘n werknemer vir gesinsverantwoordelikheidsverlof betaal word. Hierdie verlof kan nie opgehoop word nie.

      KRAAMVERLOF

      ’n Werknemer is geregtig op vier opeenvolgende maande se onbetaalde kraamverlof waarvoor ’n werknemer voordele by die Werkloosheidsversekeringsfonds (WVF) kan eis. ‘n Werknemer word nie toegelaat om vir ses weke na die bevalling terug te keer werk toe nie, tensy ‘n mediese praktisyn of vroedvrou sertifiseer dat sy geskik is om dit te doen. In die geval van ‘n doodgebore kind of ‘n miskraam in die derde trimester van swangerskap, is die werknemer geregtig op ses weke kraamverlof daarna, ongeag die aanvang van kraamverlof op daardie tydstip.

      OUERLIKE VERLOF

      Die werknemer, wat ‘n ouer van ‘n kind is, is geregtig op ten minste 10 agtereenvolgende dae se onbetaalde ouerlike verlof, wat in aanvang mag neem:
      • op die dag waarop die werknemer se biologiese kind gebore word,
      • of in die geval waar ‘n kind aangeneem word vanaf die dag waarop die aannemingsbevel toegestaan word,
      • of die dag waarop die kind in die sorg van die werknemer geplaas word as voornemende aannemende ouer.
      Die werknemer sal die werkgewer skriftelik in kennis stel van beoogde ouerlike verlof ten minste vier weke voor die aanvang van die ouerlike verlof, asook van die datum van beoogde hervatting van diens na afloop van ouerlike verlof.
      VERTOON JY DIE KORREKTE REGSPLAKKATE?
      LAAT LWO JOU HELP!

      ANNEMINGSVERLOF

      Die werknemer, wat ‘n aannemende ouer is van ‘n kind wat jonger as twee jaar oud is, is geregtig op ten minste 10 agtereenvolgende weke onbetaalde aannemingsverlof, wat in aanvang mag neem op die dag waarop die aannemingsbevel toegestaan word, of die dag waarop die kind in die sorg van die werknemer geplaas word as voornemende aannemende ouer.
      Die werknemer sal aan die werkgewer bewys lewer van die werknemer se gade se goedgekeurde ouerlike verlof, indien werksaam, ten einde die werknemer se reg op aannemingsverlof te bepaal aangesien beide aannemende ouers nie kan kwalifiseer vir aannemingsverlof nie.
      Die werknemer sal die werkgewer skriftelik in kennis stel van beoogde aannemingsverlof ten minste vier weke voor die aanvang van die aannemingsverlof, asook van die datum van beoogde hervatting van diens na afloop van aannemingsverlof.

      OPDRAGGEWENDE OUERLIKE VERLOF

      Die werknemer, wat ‘n opdraggewende ouer is in ‘n surrogaatmoederskapooreenkoms, is geregtig op ten minste 10 agtereenvolgende weke se onbetaalde opdraggewende ouerlike verlof, wat in aanvang mag neem op die dag waarop die kind gebore word as gevolg van ‘n surrogaatmoederskapooreekoms.
      Die werknemer sal aan die werkgewer bewys lewer van die werknemer se gade se goedgekeurde ouerlike verlof, indien werksaam, ten einde die werknemer se reg op opdraggewende ouerlike verlof te bepaal aangesien beide ouers nie kan kwalifiseer vir opdraggewende ouerlike verlof nie.
      Die werknemer sal die werkgewer skriftelik in kennis stel van beoogde opdraggewende ouerlike verlof ten minste vier wekevoor die aanvang van die opdraggewende ouerlike verlof, asook van die datum van beoogde hervatting van diens na afloop van opdraggewende ouerlike verlof.

      OPENBARE VAKANSIEDAE

      ‘n Werkgewer kan slegs ‘n werknemer versoek om op ‘n openbare vakansiedag te werk indien so ooreengekom tussen die partye. Daarom raai ons werkgewers aan om werk op ‘n openbare vakansiedag met die werknemer te bespreek tydens die onderhoud, asook om dit by die dienskontrak in te sluit.
      Wanneer ‘n openbare vakansiedag op ‘n dag val wat die werknemer normaalweg sou werk, sal enige werk op hierdie dag vergoed word teen dubbele betaling vir ‘n volle dag se werk, ongeag die ure gewerk. Wanneer ‘n openbare vakansiedag op ‘n dag val wat die werknemer nie normaalweg sou werk nie, sal enige werk wat op hierdie dag gedoen word, vergoed word teen die werknemer se normale daaglikse loon plus sy/haar normale uurlikse loon vir die ure gewerk. Wanneer ‘n openbare vakansiedag op ‘n dag val wat die werknemer normaalweg sou werk en die werknemer werk nie, sal hy/sy normale betaling vir daardie dag ontvang.
      Ons raai werkgewers aan om klousules rakende verlof en werk verrig op ‘n openbare vakansiedag by die dienskontrak in te sluit. Beleide moet ook geïmplementeer word om te verseker dat alle werknemers bewus is van die reëls in hierdie verband.

      VOLDOEN JOU BESIGHEID AAN ARBEIDSWETGEWING?

      VIND NOU UIT.

      Ons help om enige leemtes te identifiseer ten einde te verseker dat jy binne wetlike riglyne besigheid doen. Ons help om enige leemtes te identifiseer ten einde te verseker dat jy binne wetlike riglyne besigheid doen.