Afleggings en skeidingspakkette

Afleggings en skeidingspakkette

Afleggings en skeidingspakkette

In die huidige ekonomiese klimaat is baie werkgewers onder geweldige finansiële druk en moet hulle herstrukturering of afleggings oorweeg om volhoubaar te bly. Baie aspekte moet egter in ag geneem word om die werkgewer se risiko te beperk met betrekking tot die proses, asook die betaling van skeidingspakkette.

Afleggings: Konsultasieproses

Wetgewing bepaal dat wanneer die werkgewer afleggings oorweeg, ‘n konsultasieproses met die werknemers nodig is:
  • Skriftelike kennis moet 48 uur voor die konsultasie aan al die werknemers gegee word. Elke werknemer moet ‘n afskrif van die memorandum teken as bewys van ontvangs.
  • ‘n Eerste konsultasie vind plaas tussen die werkgewer en al die werknemers waartydens die inhoud van die kennisgewing met die werknemers bespreek word. Die doel van die konsultasie is dat die werkgewer die werknemers moet toelaat om vertoë te rig rakende die voorgestelde afleggings.
  • Alternatiewe wat aangebied word moet ondersoek en bespreek word. Indien die alternatiewe nie werkbaar is nie en daar nie verdere alternatiewe is nie, kan die proses afgehandel word. Werknemers wat geraak word deur die afleggings moet skriftelik ingelig word hiervan en die nodige dokumentasie ontvang. Die kennistydperk begin wanneer die werknemer kennis neem van die aflegging.
Indien daar op enige gegewe oomblik van die konsultasies deur enige werknemer voorgestel word dat hulle vrywillig afgelê kan word, kan die werkgewer dit aanvaar. Indien ‘n werknemer vrywillige aflegging kies moet hulle kennis dra daarvan dat hulle nie werkloosheidsvoordele sal kan eis by die Werkloosheidsversekeringsfonds nie.
BESKERM JOU REGTE AS WERKGEWER
LAAT LWO JOU HELP!

Finale vergoedingsuitbetaling

Hierdie betaling bestaan uit die loon/salaris, jaarlikse verlofuitbetaling, statutêre kennisperiode uitbetaling, en skeidingspakket (alleenlik betaalbaar met afleggings en bestaan uit een week vir elke voltooide jaar van diens). Die kennisperiode moet steeds uitbetaal word aan die werknemer, selfs al word die werknemer nie vereis om dit te werk nie.

Afleggings: Vyf algemene foute om te vermy sluit in:

  • Moet nie vooraf werknemers identifiseer wat afgelê moet word nie.
  • Die rede vir afleggings moet billik wees.
  • Daar moet met al die partye gekonsulteer word.
  • Keuringskriteria moet regverdig en objektief wees.
  • Die finale vergoedingsuitbetaling moet korrek bereken en uitbetaal word.

VOLDOEN JOU BESIGHEID AAN ARBEIDSWETGEWING?

VIND NOU UIT.

Ons help om enige leemtes te identifiseer ten einde te verseker dat jy binne wetlike riglyne besigheid doen. Ons help om enige leemtes te identifiseer ten einde te verseker dat jy binne wetlike riglyne besigheid doen.

COIDA oudit en vereistes

COIDA oudit en vereistes

COIDA oudit en vereistes

Op 14 Julie 2022 het die Direkteur-Generaal van die Departement van Indiensneming en Arbeid ‘n kennisgewing onderteken wat besighede inlig oor nakoming van die Wet op Vergoeding vir Beroepsbeserings en -siektes (“COIDA”) en die voorneme om besigheidspersele te besoek om COIDA oudits uit te voer.
Die Departement het onlangs meer as 500 inspekteurs aangestel om te verseker dat besighede aan die voorskrifte van COIDA voldoen.
BESKERM JOU REGTE AS WERKGEWER
LAAT LWO JOU HELP!

COIDA oudit: vereistes vir besighede:

  • Artikel 80: alle besighede in Suid-Afrika wat een of meer werknemers in diens het moet binne sewe dae vanaf die eerste werknemer se aanstelling, registreer by die Vergoedingsfonds. Dit geld vir werknemers op ‘n permanente of vaste termyn dienskontrak (insluitende seisoenale werknemers). Die volgende inligting moet ook verskaf word: datum waarop die besigheid gestig is, die aantal werknemers in diens, en die salarisse wat aan die werknemers betaal word.

  • Artikel 81: personeelrekords moet gehou word, asook salarisinligting. Betaalstrokies moet uitgereik word aan werknemers. In die geval van ‘n besering aan diens, moet die betaalstrokie voorsien word aan die Vergoedingsfonds aangesien vergoeding gebaseer word op die salaris. Die strokie bekragtig ook die diensooreenkoms tussen die werkgewer en werknemer.

  • Artikel 82: besighede moet hul jaarlikse salarisrol verklaar aan die Vergoedingsfonds teen Maart, of teen die datum soos afgekondig deur die Vergoedingskommissaris.

  • Artikel 83: besighede word geklassifiseer in verskillende sub-klasse en elke subklas het ‘n eie tarief. Hierdie tarief, tesame met die salarisse wat verklaar is, stel die Vergoedingsfonds in staat om die bedrag te bepaal wat deur die besigheid betaalbaar is.
Daar is om en by 950 000 besighede geregistreer by die Vergoedingsfonds wat oor 13 klasse geklassifiseer word. Hierdie besighede het R9,5 miljard aan die Fonds betaal in 2020/2021. Met hierdie gelde betaal die Fonds sy personeellede, vergoeding vir werksbeserings, en doktersrekeninge vir die behandeling van beserings aan diens.

COIDA oudit:

Die Vergoedingsfonds sal begin om besigheidspersele te besoek om oudits te doen ten einde te bepaal of besighede wel aan die vereistes gestel deur COIDA voldoen. Die volgende dokumentasie kan vereis word met die oudit:
  • Voltooide salarisopgawevorm
  • Rekening uitgereik deur die Vergoedingsfonds
  • Bewys van betaling
  • Brief van Goeie Stand

Boetes betaalbaar vir nie-nakoming:

Ingevolge die Wet is boetes betaalbaar wanneer die werkgewer die salarisse te laat verklaar (na die sperdatum), asook wanneer die rekening laat betaal word. Indien besighede nie in ‘n posisie is om die volle rekening te betaal nie kan daar wel ‘n afbetalingsooreenkoms met die Fonds getref word.

Die proses om die salarisse te verklaar, betalings te maak en die Brief van Goeie Stand te verkry moet jaarliks herhaal word en is dit belangrik vir besighede om die media of die Departement se webtuiste dop te hou vir die aankondigings hieroor. Op dié manier kan besighede boetes vermy deur die salarisse tydig te verklaar.
Wanneer ‘n besigheid nie meer operasioneel is nie, moet daar per hand aansoek gedoen word by die naaste Departement van Indiensneming en Arbeid vir deregistrasie by die Vergoedingsfonds aangesien die proses nie aanlyn gedoen kan word nie. Die aansoek kan ook direk na die Vergoedingsfonds in Pretoria gestuur word.
As ‘n geregistreerde werkgewers-organisasie by die Departement van Indiensneming en Arbeid, spesialiseer die LWO in arbeidsreg en kan werkgewers daarom slegs in hierdie spesifieke veld bystaan en van hulp wees. Ons ondersoek egter altyd geleenthede om hande te vat met diensverskaffers op ander spesialis-gebiede ten einde oplossings vir ons lede op die tafel te plaas.

Kontak Stephan Pietersen van Work Accident Support vir COIDA bystand: 064 360 2638 | support@workaccident.co.za

VOLDOEN JOU BESIGHEID AAN ARBEIDSWETGEWING?

VIND NOU UIT.

Ons help om enige leemtes te identifiseer ten einde te verseker dat jy binne wetlike riglyne besigheid doen. Ons help om enige leemtes te identifiseer ten einde te verseker dat jy binne wetlike riglyne besigheid doen.

OHSA (Wet op Beroepsgesondheid en -veiligheid) – basiese gedagtes

OHSA (Wet op Beroepsgesondheid en -veiligheid) – basiese gedagtes

OHSA (Wet op Beroepsgesondheid en -veiligheid) – basiese gedagtes

Basiese gedagtes oor nakoming van die Wet op Beroepsgesondheid en -veiligheid (OHSA) sluit in:

  • Om aan wetgewing te voldoen is nie onderhandelbaar nie en nie-nakoming kan die werkgewer duur te stane kom in die algemene bestuur van ‘n besigheid.
  • In ooreenstemming met wetgewing sowel as ISO 45001, kan werkgewers in hul persoonlike en besigheidshoedanigheid gedagvaar word en beide siviel en krimineel vervolg word. ‘n Skuldigbevinding kan lei tot groot boetes en selfs die sluiting van ‘n besigheid totdat dit ten volle voldoen aan die vereistes.
  • Nakoming dra by tot produktiwiteit deur werknemertevredenheid en inkoop.

Dit is belangrik dat werkgewers kundige advies en leiding kry om aan die OHSA te voldoen, veral wanneer jou besigheidsbedryf onderhewig aan bykomende regulasies is.

BESKERM JOU REGTE AS WERKGEWER
LAAT LWO JOU HELP!

Wat is die gevare?

In terme van Artikel 8 van die OHSA, “moet elke werkgewer vasstel watter gevare vir die gesondheid of veiligheid van persone is verbonde aan enige werk wat verrig word.”

Die praktiese benadering:

  • Identifiseer die aktiwiteite wat in elke area van jou besigheid uitgevoer word Elke aktiwiteit sal veiligheidsverwante insette hê, bv. elektrisiteit, toerusting, ens.
  • Die assessering van die risiko kan gedoen word deur ‘n gradering op ‘n skaal van 1 (lae risiko) tot 5 (slegste) te gee, en die volgende punte aan te teken: erns, waarskynlikheid om te gebeur en wie aan die risiko blootgestel word.
  • Die bestuur en beheer van die risiko’s sal ‘n proses van uitskakeling, vervanging, ingenieursoplossings, administratiewe beheermaatreëls, en opleiding vereis onderhewig aan veiligheidstoerusting as die laaste uitweg.

Definisies

  • “Gevaar”: die voorwerp wat potensiële skade/besering kan veroorsaak
  • “Risiko”: wat kan gebeur as dinge verkeerd loop, bv. beserings, gesondheidsrisiko’s, ens.
“Ons fokus daarop om ons kundigheid met kliënte te deel en hulle deur die praktiese aspekte van die proses te help. Ons weet waar om te begin, watter assesserings nodig is en watter stappe geneem moet word om aan wetlike vereistes te voldoen. Die belangrikste is dat ons jou help om voldoening te handhaaf,” sê die HUB van Beehive OH&S, Leo van der Walt.

Die LWO het ‘n samewerkingsooreenkoms in plek met Beehive OH&S om LWO-lede met betrekking tot nakoming van die OHSA by te staan. Kontak Leo van der Walt vir meer inligting by 072 594 5989, info@beehiveohs.co.za ofwww.beehiveohs.co.za.

VOLDOEN JOU BESIGHEID AAN ARBEIDSWETGEWING?

VIND NOU UIT.

Ons help om enige leemtes te identifiseer ten einde te verseker dat jy binne wetlike riglyne besigheid doen. Ons help om enige leemtes te identifiseer ten einde te verseker dat jy binne wetlike riglyne besigheid doen.

Borsvoed en die werksplek

Borsvoed en die werksplek

Borsvoed en die werksplek

Suid-Afrika se Openbare Gesondheidsbeleid bevorder en moedig moeders aan om hul babas vir ten minste die eerste ses maande van die kind se lewe te borsvoed. Die Wet op Basiese Diensvoorwaardes en sy Goeie Praktykskode, maak voorsiening dat ‘n werkgewer ‘n borsvoedende ma ten minste twee breuke per dag van minstens dertig minute elk moet toelaat om melk vir haar baba uit te melk. Hierdie breuke moet bykomend tot haar normale tee- en/of middagetebreuke gegee word. Dit is die werknemer se plig om met haar werkgewer in gesprek te tree indien sy van voorneme is om langer as ses maande te borsvoed en om reëlings te tref om borsvoeding te ondersteun.
‘n Swanger werknemer moet vroegtydig kennis gee aan haar werkgewer van haar voorneme om te borsvoed, ten einde die werkgewer die geleentheid te bied om ‘n skoon en privaat area te reël waar die werknemer melk kan uitmelk. Dit is die werknemer se plig om met haar werkgewer of bestuurder in gesprek te tree sodra sy terugkeer van kraamverlof om haar werkgewer genoeg geleentheid te gee om borsvoeding in die werksplek te akkommodeer.
BESKERM JOU REGTE AS WERKGEWER
LAAT LWO JOU HELP!

Die Goeie Praktykskode versuim egter om ‘n paar belangrike punte aan te spreek, soos of:

  • die breuke vir uitmelk betaald of onbetaald sal wees;
  • die tydperk hoe lank ‘n werkgewer die werknemer moet toelaat om hierdie breuke te neem om borsmelk uit te melk; en
  • of die werkgewer voorsiening moet maak vir die berging en verkoeling van uitgemelke borsmelk.

Dit is belangrik dat die werkgewer en werknemer op dieselfde bladsy is. Kommunikasie speel ‘n deurslaggewende rol en werkgewers moet daarop let om met werknemers oor bogenoemde te konsulteer en ooreen te kom oor die pad vorentoe. Kultuur, geslag, waardes, oortuigings, ens. van alle partye moet ook in ag geneem word in die kommunikasieproses om effektiewe kommunikasie te verseker.

Die Goeie Praktykskode dien as ‘n riglyn vir werkgewers om te volg. Deur egter ‘n ondersteunende omgewing vir borsvoedende moeders in die werksplek te skep, bevorder die werkgewer die gesondheid van werknemers en hul babas.

VOLDOEN JOU BESIGHEID AAN ARBEIDSWETGEWING?

VIND NOU UIT.

Ons help om enige leemtes te identifiseer ten einde te verseker dat jy binne wetlike riglyne besigheid doen. Ons help om enige leemtes te identifiseer ten einde te verseker dat jy binne wetlike riglyne besigheid doen.

Konsiliasie arbitrasie slaggate

Konsiliasie arbitrasie slaggate

Konsiliasie arbitrasie slaggate

Wanneer die diensverhouding beëindig word en die werknemer van mening is dat hy/sy onbillik ontslaan is, kan die werknemer die Kommissie vir Versoening, Bemiddeling en Arbitrasie (KVBA) nader. Die saak sal eerste vir konsiliasie geplaas word en indien die saak nie geskik kan word nie, verwys word vir arbitrasie.

Wat is konsiliasie (versoening)?

Dit is ‘n informele proses waar ‘n kommissaris aangestel word om binne 30 dae na die verwysing met die partye tot die dispuut te vergader en maniere ondersoek om die dispuut deur onderlinge ooreenkoms te skik. Aparte vergaderings tussen die kommissaris en elke party kan ook gehou word. As die saak geskik word sal ‘n skikkingsooreenkoms onderteken word en die dispuut is afgehandel. Indien enige party die ooreenkoms verbreek mag die benadeelde party by die Arbeidshof aansoek doen om die ooreenkoms ‘n hofbevel te maak.

Oppas vir die slaggat:

Een van die grootste slaggate waarin werkgewers kan trap, is om nie ‘n konsiliasie by te woon nie. Een van die grootste slaggate waarin werkgewers kan trap, is om nie ‘n konsiliasie by te woon nie. Die saak sal dan vir arbitrasie verwys word. Dis belangrik om te onthou dat wanneer ‘n saak egter vir Con/Arb geplaas word en daar nie kapsie teen Con/Arb gemaak is nie, die kommissaris dadelik met arbitrasie kan voortgaan in die afwesigheid van die werkgewer en die werkgewer ‘n arbitrasiebevel in die gesig sal staar.

BESKERM JOU REGTE AS WERKGEWER
LAAT LWO JOU HELP!

Wat is arbitrasie?

Dit is ‘n verhoorproses waar die partye die geleentheid het om hulle saak te stel. Tydens die proses word mondelinge getuienis aangebied asook enige ander vorme van getuienis ter ondersteuning van ‘n party se saak. Na afhandeling sal die kommissaris binne 14 dae ‘n arbitrasiebevel uitreik. ‘n Arbitrasiebevel is bindend en gelykstaande aan ‘n hofuitspraak. ‘n Bevel kan wees dat die saak van die hand gewys word of dat die werkgewer kompensasie moet betaal.

Oppas vir die slaggat:

Een van die grootste slaggate is om nie op te daag vir die arbitrasie nie. Indien die werkgewer nie vir arbitrasie opdaag nie, sal die proses in sy afwesigheid voortgaan. Die uiteinde is dat die KVBA in die guns van die werknemer sal beslis aangesien daar geen feite namens die werkgewer aangebied was nie. ‘n Verdere fout is om nie deeglik voor te berei nie – elke saak is so goed soos sy feite en getuienis. Konsulteer behoorlik met jou LWO-verteenwoordiger, berei getuies voor vir ondervraging en maak seker alle dokumentêre bewysstukke is volledig vervat in die bundel.

Moontlike bevele teen die werkgewer:

  • KVBA: 3-12 maande van die werknemer se salaris en/of herindiensname
  • Arbeidshof: 3-24 maande van die werknemer se salaris en/of herindiensname

(Die salaris word bepaal ooreenkomstig met die salaris soos op die datum van ontslag.)

KVBA-prosesse kan intimiderend wees en dit is ‘n goeie idee om kundige advies in te win. KVBA-prosesse kan intimiderend wees en is dit ‘n goeie idee om kundige advies te bekom. ‘n Werkgewer kan deur enige werknemer/direkteur van die onderneming, of deur ‘n ampsdraer/amptenaar van ‘n geregistreerde werkgewersorganisasie (soos die LWO) verteenwoordig word.
Werknemers mag verteenwoordig word deur ‘n medewerknemer of ‘n vakbond. Prokureurs het nie verskyningsreg in die KVBA nie. Die enigste tye wanneer ‘n regspraktisyn, soos bv. ‘n prokureur, tydens die verrigtinge toegelaat sal word, is slegs met arbitrasie wanneer:
  • Die kommissaris en al die ander partye daartoe instem.
  • Die kommissaris tot die gevolgtrekking kom dat dit onredelik is om van ‘n party te verwag om die geskil sonder regsverteenwoordiging te hanteer.
  • Indien ‘n party van ‘n prokureur wil gebruik maak, moet die applikant ingevolge reël 25 van die KVBA-reëls, ‘n aansoek vir regsverteenwoordiging bring.
Die LWO is as werkgewersorganisasie geregistreer by die Departement van Indiensneming en Arbeid en het outomaties die reg om LWO lede in forums soos die KVBA, Bedingingsrade en Arbeidshof te verteenwoordig.

VOLDOEN JOU BESIGHEID AAN ARBEIDSWETGEWING?

VIND NOU UIT.

Ons help om enige leemtes te identifiseer ten einde te verseker dat jy binne wetlike riglyne besigheid doen. Ons help om enige leemtes te identifiseer ten einde te verseker dat jy binne wetlike riglyne besigheid doen.

Die werkgewer en die werknemer se pligte

Die werkgewer en die werknemer se pligte

Die werkgewer en die werknemer se pligte

Die werkgewer-werknemer verhouding is tweesydig waar beide partye voordeel trek, maar ook verpligtinge het. Die kern van die verhouding bepaal dat die werknemer sekere take voltooi of dienste aan die werkgewer lewer, en dan in ruil daarvoor vergoeding ontvang.

Ingevolge arbeidswetgewing het die werkgewer ‘n verpligting om:

  • ‘n veilige werksomgewing te skep en te handhaaf:
    Elke werkgewer sal, sover dit redelikerwys moontlik is, ‘n werksomgewing voorsien en in stand hou wat veilig is en sonder risiko vir die gesondheid van werknemers. Alle werknemers moet bewus wees van en die Wet op Beroepsgesondheid en -veiligheid verstaan. Die werkgewer se plig om ‘n veilige werksomgewing te verseker kan ook die verpligting insluit om die werknemer te beskerm teen enige vorm van teistering. Die Wet op Vergoeding vir Beroepsbeserings en -siektes verplig werkgewers om by die Vergoedingskommissaris te registreer en gelde oor te betaal volgens ‘n jaarlikse aanslag.

  • die werknemer regverdig te behandel:
    Hierdie plig is deur die Grondwet vasgestel met die reg tot regverdige arbeidspraktyke. Wetgewing soos die Wet op Arbeidsverhoudinge en die Wet op Billike Werksgeleenthede beskerm werknemers teen onregverdige diskriminasie. Verder is dit ‘n verpligting om elke werknemer met waardigheid en respek te behandel ten einde ‘n goeie verhouding te handhaaf.

  • die werknemer te vergoed
    Hierdie verpligting is die primêre verpligting van die werkgewer, waar ‘n werknemer dienste gelewer het.
BESKERM JOU REGTE AS WERKGEWER
LAAT LWO JOU HELP!

Ingevolge arbeidswetgewing het die werknemer ‘n verpligting om:

  • ‘n veilige werksomgewing te verseker
    Werknemers het die verantwoordelikheid om vir hulle eie gesondheid en veiligheid te sorg, beleide en prosedures na te kom, voorgeskrewe persoonlike beskermende toerusting te gebruik waar nodig, potensiële gevaar aan te meld en enige voorval wat potensiële gevaar inhou so gou moontlik te rapporteer.

  • dienste te lewer aan die werkgewer
    Die hoofdoel van die werknemer is om sy/haar dienste tot die werkgewer se beskikking te stel. Dit is ook die werknemer se verantwoordelikheid om stiptelik aan te meld vir diens. Met die aanvaarding van ‘n dienskontrak, waarborg die werknemer om die werk met die nodige vaardigheid en deeglikheid te doen. Sou ’n persoon dus oneerlik oor sy/haar vaardighede of kwalifikasies wees, kan hierdie as growwe wangedrag gesien word en kan dit tot ’n ontslag lei na afloop van ’n dissiplinêre verhoor.
  • redelike en wettige instruksies uit te voer
    The employee is under the control of the employer. Die werknemer is onder die beheer van die werkgewer. Dit sal neerkom op ’n ernstige oortreding en as growwe insubordinasie beskou word indien ’n instruksie geweier word. ’n Instruksie moet redelik wees en binne die trefwydte van die werknemer se pligte.
  • na die werkgewer se beste belange om te sien:
    Die diensverhouding is gebaseer op vertroue en die werknemer het ‘n fidusiêre verpligting om altyd in goeie trou op te tree, lojaal te wees en om die werkgewer se beste belange op die hart te dra. Dit sluit ook die werknemer se plig in om enige oneerlike optrede van medewerkers aan te meld. Wanneer ‘n werknemer nie aan ‘n misdryf skuldig is nie, maar bewus was van die wangedrag en dit nie by die werkgewer aangemeld het nie, het die werknemer die vertrouensverhouding geskend en kan die werkgewer dissiplinêre stappe teen so ‘n werknemer neem.

Die dienskontrak reguleer beide partye se gedrag en is dit belangrik dat beide die werkgewer én werknemer hul verpligtinge nakom.

Voordele van ‘n geen-aantekening-polis:

  • Dit weerhou werknemers daarvan om gesprekke op te neem
  • Dit moedig vertroue en openhartige gesprek aan
  • Indien kennis van die opname eers plaasvind nadat litigasie ‘n aanvang geneem het, kan die werkgewer moontlik die na-verkryde bewyse gebruik om sy blootstelling te stuit vanaf die punt toe die verbreking van die maatskappybeleid ontbloot is.

VOLDOEN JOU BESIGHEID AAN ARBEIDSWETGEWING?

VIND NOU UIT.

Ons help om enige leemtes te identifiseer ten einde te verseker dat jy binne wetlike riglyne besigheid doen. Ons help om enige leemtes te identifiseer ten einde te verseker dat jy binne wetlike riglyne besigheid doen.